Про деякі особливості сплати транспортного податку

Згідно з п.п. 267.1.1 п. 267.1 ст. 267 Податкового кодексу України  платниками транспортного податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні легкові автомобілі.

Об’єктом оподаткування транспортним податком є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (п.п. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 ПКУ).

Відповідно до ст. 210 Цивільного кодексу України  при оформленні правочину про набуття права власності правочин підлягає державній реєстрації у випадках, встановлених законом. Такий правочин вважається вчиненим з моменту його державної реєстрації.

Отже, за транспортні засоби, придбані протягом року, транспортний податок сплачується починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об’єкт – проведено реєстрацію транспортного засобу.

Особливості справляння рентної плати за користування надрами

Платниками рентної плати за користування надрами є суб’єкти господарювання, у тому числі громадяни України, іноземці та особи без громадянства, зареєстровані відповідно до закону як підприємці, які набули права користування об’єктом (ділянкою) надр на підставі отриманих спеціальних дозволів на користування надрами (п. 252.1. ст. 252 ПКУ).

Об’єктом оподаткування є обсяг товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини, що є результатом господарської діяльності з видобування корисних копалин у податковому (звітному) періоді, приведеної у відповідність із стандартом, встановленим галузевим законодавством (п. 252.3. ст. 252 ПКУ).

Базою оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування корисних копалин є вартість обсягів видобутих у податковому (звітному) періоді корисних копалин (п. 252.6. ст. 252 ПКУ).

Вартість відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) у податковому (звітному) періоді обчислюється платником для кожної ділянки надр на базових умовах поставки (склад готової продукції гірничого підприємства) за більшою з таких її величин:

– за фактичними цінами реалізації відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини);

– за розрахунковою вартістю відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), крім вуглеводневої сировини.

Ставки рентної плати за користування надрами установлюються у відсотках від вартості товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини у таких розмірах(п. 252.20. ст. 252 ПКУ): від 0,75 до 70,0 відсотків, наприклад:

–         Нафта, газовий конденсат – 31,0 %; природний газ – 29,0 % та 70,0 %.

–         Вугілля – 0,75 %, 1,0 %, 1,5%.

–         Води підземні – 5,0 %.

–         Неенергетичні, нерудні (неметаловмісні (неметалічні) корисні копалини, грязі лікувальні  – 5,0 %.

Базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу, а для рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за видобування нафти, конденсату, природного газу дорівнює календарному місяцю (п. 257.1. ст. 257 ПКУ):

Платник рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин подає податкові декларації (п. 257.3. ст. 257 ПКУ):

– за місцезнаходженням ділянки надр, з якої видобуті корисні копалини, у разі розміщення такої ділянки надр у межах території України;

– за місцем обліку платника рентної плати у разі розміщення ділянки надр, з якої видобуто корисні копалини, в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України;

Сума податкових зобов’язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації.

Обмеження права на нарахування податкової знижки

Кам’янка-Бузька ДПІ Головного управління ДПС у Львівській області звертає увагу, що обмеження права на нарахування податкової знижки передбачені п. 166.4 ст. 166 Податкового кодексу України, а саме:

– податкова знижка може бути надана виключно резиденту, який має реєстраційний номер облікової картки платника ПДФО, а так само резиденту – фізичній особі, яка через свої релігійні переконання відмовилась від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідний контролюючий орган і має про це відмітку у паспорті;

– загальна сума податкової знижки, нарахована платнику ПДФО в звітному податковому році, не може перевищувати суми річного загального оподатковуваного доходу платника ПДФО, нарахованого як заробітна плата, зменшена з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 Податкового кодексу України;

– якщо платник ПДФО до кінця податкового року, наступного за звітним не скористався правом на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року, таке право на наступні податкові роки не переноситься.

Про деякі особливості адміністрування земельного податку

Слід пам’ятати, що сплачують податок власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Нарахування сум податку фізичним особам проводиться контролюючими органами на підставі даних з державного земельного кадастру. До 1 липня поточного року платникам направляються податкові повідомлення-рішення із зазначенням сум податку, яку необхідно сплатити протягом 60 днів з дня отримання податкового повідомлення-рішення. Звертаємо увагу, що від сплати даного податку звільняються:

інваліди першої і другої групи;

фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років;

пенсіонери (за віком);

ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;

фізичні особи, визначені законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Звільнення від сплати податку поширюється  лише на одну земельну ділянку за кожним видом використання у межах граничних норм:

для ведення особистого селянського господарства — у розмірі не більш ніж 2 га;

для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка): у селах — не більш ніж 0,25 га, в селищах — не більш ніж 0,15 га, в містах — не більш ніж 0,10 га;

для індивідуального дачного будівництва — не більш ніж 0,10 га;

для будівництва індивідуальних гаражів — не більш ніж 0,01 га;

для ведення садівництва — не більш ніж 0,12 га.

Адміністративні послуги найзручніше отримувати через електронні сервіси

Найбільш популярним сервісом ДПС залишається Електронний кабінет, який надає можливість доступу до понад 80 електронних сервісів. Призначення Електронного кабінету – надати платникам можливість реалізувати свої обов’язки та права у сфері оподаткування у режимі онлайн.

Як наслідок, кількість відвідувачів Центрів обслуговування платників податків зменшується, оскільки платники все більше надають перевагу користуванню електронними сервісами ДПС.

Зокрема, впродовж січня-травня 2021 року із 86 993 платників, котрі отримували адміністративні послуги, електронним форматом скористалось     26 148 платників. Тобто, наразі  31 відсоток від загальної кількості платників, які зверталися за адмінпослугами, скористалися електронними сервісами.

Найчастіше платники податків користувалися електронним способом при отриманні довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи (67,5 відсотків від загальної кількості виданих довідок), послуг з реєстрації реєстратора розрахункових операцій (79 відс.), реєстрації книг обліку розрахункових операцій (79 відс.), послуги з реєстрації  платника  єдиного податку (68 відс.)   тощо.

У структурі наданих адміністративних послуг найбільшу питому вагу займає послуга з видачі картки платника та видача відомостей з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків. Протягом січня – травня 2021 року надано майже 36 048 таких послуг: 30 976 та 5 072 відповідно, що становить 41 відсоток від загальної кількості наданих адміністративних  послуг.

З переліком адміністративних послуг, що надаються Головним управлінням ДПС у Львівській області та інформаційними картками адміністративних послуг, можна ознайомитись на субсайті Територіальних органів ДПС у Львівській області» у розділі «Адміністративні послуги» (lv.tax.gov.ua).

Встановлено час прийому відвідувачів ЦОП з питань надання адміністративних послуг, приймання звітності та надання інших послуг: у робочі дні з 08 год. 00 хв. до 17 год. 00 хв. (у п’ятницю – до 15 год. 45 хв.).

Для інформаційної підтримки та допомоги платникам податків щодо стану обробки податкової звітності, реєстрації податкових накладних та функціонування електронних сервісів функціонує Контакт-центр ДПС, в який можна звернутися за номером тел. 0 800 501 007 з стаціонарного безкоштовно.

Про проведення зустрічі з платниками податків

Днями в Кам’янка-Бузькій ДПІ ГУ ДПС у Львівській області відбулась зустріч з платниками податків на якій розглядалось питання обрання або переходу на спрощену систему оподаткування.

Під час зустрічі фахівці інспекції розповіли, що  для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування суб’єкт господарювання подає до контролюючого органу за місцем податкової адреси заяву про застосування спрощеної системи оподаткування. Форма заяви затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16.07.2019 № 308.

Відповідно до п.п. 298.1.4 п. 298.1 ст. 298 ПКУ суб’єкт господарювання, який є платником інших податків і зборів відповідно до норм ПКУ, може прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування шляхом подання заяви до контролюючого органу не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу. Такий суб’єкт господарювання може здійснити перехід на спрощену систему оподаткування один раз протягом календарного року.

При цьому платники єдиного податку першої групи, які у календарному кварталі перевищили обсяг доходу, визначений для таких платників у пункті 291.4 статті 291 цього ПКУ, з наступного календарного кварталу за заявою переходять на застосування ставки єдиного податку, визначеної для платників єдиного податку другої або третьої групи, або відмовляються від застосування спрощеної системи оподаткування

Платники єдиного податку другої групи, які перевищили у податковому (звітному) періоді обсяг доходу, визначений для таких платників у пункті 291.4 статті 291 цього ПКУ, в наступному податковому (звітному) кварталі за заявою переходять на застосування ставки єдиного податку, визначеної для платників єдиного податку третьої групи, або відмовляються від застосування спрощеної системи оподаткування.

Платники єдиного податку третьої групи (фізичні особи – підприємці), які перевищили у податковому (звітному) періоді обсяг доходу, визначений для таких платників у пункті 291.4 статті 291 цього ПКУ, до суми перевищення застосовують ставку єдиного податку у розмірі 15 відсотків, а також зобов’язані у порядку, встановленому цією главою, перейти на сплату інших податків і зборів, встановлених  ПКУ.

Заява подається не пізніше 20 числа місяця, наступного за календарним кварталом, у якому допущено перевищення обсягу доходу (п.п. 293.8.3 п. 293.8 ст. 293).

Також було звернуто увагу підприємцям, що  через меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету можна направити до ДПС разом із супровідним листом у форматі pdf (обмеження 2 МБ) заяву про застосування спрощеної системи оподаткування, розрахунок доходу за попередній календарний рік, що передує року переходу на спрощену систему оподаткування. Інформацію щодо отримання та реєстрації заяви в ДПС можна переглянути в закладці «Вхідні документи» меню «Вхідні/вихідні документи» приватної частини Е-кабінету, відправлені листи – у вкладці «Відправлені документи».

Під час зустрічі було надано практичну домогу платникам.