k2FtbBdWr1

Мінсоцполітики: відповіді на найпоширеніші запитання громадян про е-лікарняні

До Фонду соціального страхування України передали на оплату 130 тисяч е-лікарняних. Сьогодні створили майже 1,4 млн медичних висновків про тимчасову непрацездатність, 90% з яких у разі загальних захворювань або травм.

У Міністерстві соціальної політики України відповіли на найпоширеніші запитання щодо е-лікарняних.

Вам створили медичний висновок. Як діяти?

Якщо ви маєте офіційне працевлаштування, то в разі тимчасової втрати працездатності для вас автоматично відкриється електронний лікарняний. Він сформується на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність (МВТН), який сімейний лікар створить після огляду. Також е-лікарняний автоматично відкриється в разі оформлення медичного висновку для вашої дитини, яка потребує догляду.

Одразу після створення медичного висновку на ваш контактний номер телефону надійдуть 2 повідомлення:

  1. від E-health щодо створення медичного висновку із зазначенням його номеру,
  2. від Пенсійного фонду України щодо формування електронного листка непрацездатності, його номеру і періоду дії.

Потрібно повідомити про це роботодавця. Це можна зробити у будь-який зручний обом спосіб, наприклад, телефоном. Це все! Тепер ваше завдання – швидше одужувати і чекати на виплати від Фонду соціального страхування України та роботодавця.

За станом фінансування лікарняних зручно слідкувати в телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund (інформація щоденно оновлюється за тегами #фінансуванняоперативно і #фінансуваннястрахувальників).

Роботодавці будуть бачити ваш е-лікарняний у своїх кабінетах страхувальників з дня його відкриття, але почнуть призначення допомоги лише після завершення визначеного у ньому періоду непрацездатності та сплину строку, у який лікарі можуть внести зміни.

Зверніть увагу: роботодавцю доступна лише загальна інформація про вашу непрацездатність, необхідна для призначення матеріального забезпечення – він не дізнається, чим саме ви хворіли. Тому не потрібно передавати роботодавцю медичний висновок про вашу тимчасову непрацездатність, якщо лікар роздрукував для вас витяг, – він містить персональні дані і не є підставою для нарахування матеріального забезпечення.

Якщо ви одужали раніше

Е-лікарняний створюється одразу зі статусом «закритий» та містить дату відкриття (початок непрацездатності) і дату закриття (планова дата одужання або наступного огляду).

Якщо ви одужаєте раніше, ніж зазначено в е-лікарняному, це має засвідчити лікар – під час візиту він підтвердить працездатність і створить новий медичний висновок, який скоротить дію лікарняного.

Якщо ви довго хворієте

Якщо ви не одужаєте у визначений в первинному е-лікарняному термін, лікар створить наступний медичний висновок – на його підставі сформується окремий е-лікарняний, який продовжить тимчасову непрацездатність. Про це потрібно повідомити роботодавця.

Таких електронних лікарняних може бути декілька в межах одного страхового випадку (усі вони матимуть тотожну першу частину номеру е-лікарняного до знаку дефісу). За кожним із них матеріальне забезпечення призначається окремо – це дозволяє пришвидшити отримання допомоги, адже для виплат не потрібно чекати одужання.

Також новий медичний висновок (а отже наступний продовжений е-лікарняний) створять в разі госпіталізації або направлення на відновне лікування до реабілітаційного відділення санаторно-курортного закладу.

Якщо ви лікувались від важких захворювань або травм, маєте ускладнення і показання для продовження лікування в реабілітаційному відділенні, лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров’я направить вас на таке лікування до санаторно-курортного закладу прямо зі стаціонару. Курс реабілітації працюючих оплачується за кошти Фонду соціального страхування України у повному обсязі. Окремо за час відновного лікування Фондом оплачується продовжений на цей період е-лікарняний.

Детальніше про механізм отримання реабілітації за кошти ФССУ тут.

Якщо під час перебування на лікарняному вам відкрили ще один, з іншої причини

Інколи різні страхові випадки перекриваються: наприклад, під час вашої хвороби може захворіти дитина, і їй знадобиться догляд. Або ж лікар направив вас на 14-денну самоізоляцію від COVID-19 як контактну особу, однак через декілька днів ви все ж захворіли.

Для таких випадків розроблені «правила скорочення» – вони визначають пріоритет різних причин непрацездатності і скорочують «непріоритетні» е-лікарняні. Так, лікарняний по ізоляції від COVID-19 (який оплачується в розмірі 50% доходу) переривається на користь е-лікарняного по вагітності та пологах (оплачується у розмірі 100% доходу), по загальній хворобі, необхідності догляду за хворими рідними тощо (які оплачують залежно від стажу у розмірі від 50% до 100% доходу). А електронний лікарняний по вагітності та пологах скорочує будь-який з лікарняних, у той час, як сам не може бути скорочений жодною іншою причиною непрацездатності.

Е-лікарняні скоротяться автоматично, а розмір матеріального забезпечення розрахує роботодавець.

Якщо не прийшло повідомлення про створення медвисновку та/або е-лікарняного

Повідомлення про створення медичного висновку може не надійти, якщо ваші персональні дані, наявні в лікаря, неактуальні. Разом перевірте правильність введеної інформації – можливо, ви змінили прізвище, у вас оновився номер телефону або не заповнено деякі з колонок. Важливо завжди повідомляти лікаря і роботодавця про зміни ваших персональних даних! Якщо інформація була неактуальна, після її оновлення ви отримаєте повідомлення.

Переглянути свій медичний висновок можна на порталі Дія (для цього у спеціальному розділі потрібно ввести номер запису сформованого медичного висновку з SMS).

Поставити запитання про створення медичних висновків можна інформаційно-довідковій службі НСЗУ: 16-77.

Можуть бути дві причини, чому не надійшло SMS про відкриття е-лікарняного: у вашому кабінеті на вебпортал Пенсійного фонду України не вказано або вказано неактуальний номер телефону, або е-лікарняний не було створено.

У першу чергу, запитайте в лікаря, чи було ним отримано відповідь від Електронного реєстру листків непрацездатності і яку саме. Е-лікарняний може не сформуватись, якщо система не знайде вас у Реєстрі застрахованих осіб – тобто не зможе підтвердити ваше працевлаштування. Якщо ви працевлаштовані, зверніться до роботодавця або на гарячу лінію Пенсійного фонду України для з’ясування причин: 0800-503-753.

Також е-лікарняний міг сформуватись, але повідомлення не надійти. Ви можете самостійно перевірити, чи відкрився лікарняний – для цього потрібно авторизуватись у вашому кабінету на вебпорталі Пенсійного фонду України за допомогою ЕЦП або пройти верифікацію за допомогою BankID. Там же ви зможете оновити свій контактний номер телефону.

Як дізнатись дату фінансування допомоги за е-лікарняним

Перші 5 днів страхового випадку оплачуються роботодавцем, а решта днів аж до одужання фінансується Фондом соцстраху незалежно від кількості е-лікарняних, якими оформлено випадок. Виключенням є допомоги на вагітність та пологи, з догляду за хворими дітьми тощо, які оплачуються за кошти ФССУ з першого дня.

Дата фінансування допомоги від ФССУ працівнику прямо залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку.

Знаючи точну дату подання заяви-розрахунку за своїм е-лікарняним, ви можете слідкувати за станом фінансування онлайн у телеграм-каналі Фонду соціального страхування України: https://t.me/socialfund.

Інформація щодо профінансованих дат, у які роботодавці подали заяви-розрахунки, оновлюється у телеграм-каналі за тегом #фінансування_оперативно. Зазвичай проходить декілька банківських днів, доки після здійснення фінансування кошти надійдуть на рахунки роботодавців для виплати допомог працівникам.

Однак, аби працівники могли точно дізнатись, чи кошти вже перераховано їх роботодавцю, ми ввели у телеграм-каналі додаткову звітність за тегом #фінансування_страхувальників – інформація оновлюється у розрізі регіонів і означає, що кошти за заявами-розрахунками, поданими по наведену дату, вже знаходяться на рахунку роботодавця.

Після того, як кошти надійдуть на рахунок, роботодавець має виплатити допомогу працівнику у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або одразу після отримання коштів від ФССУ.

Отримати консультацію щодо оплати е-лікарняних можна за номером гарячої лінії ФССУ: 0800-50-18-92, або в управлінні виконавчої дирекції Фонду, де зареєстровано вашого роботодавця, контакти у розрізі регіонів: http://www.fssu.gov.ua/…/main/uk/publish/article/968493