На виконання Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року, триває робота над удосконаленням інклюзивно-ресурсних центрів. До деяких постанов у липні внесли зміни, зокрема до Положення про ІРЦ.
Відтак, в дію вступили зміни переліку назв фахівців, тривалості відпусток та робочого тижня, оплати праці ІРЦ тощо. Щоб запустити процес імплементації змін в роботі ІРЦ днями на базі «Навчально-реабілітаційного центру «Мрія» відбулась нарада директорів таких центрів, до якої були залучені фахівці департаменту освіти та науки.
«Зміни, які набули чинності після постанови Кабміну, наближають наше суспільство до цивілізованого європейського формату забезпечення освітніх потреб для усіх дітей. Саме фахівці ІРЦ є тим першим форпостом, який здатен провести комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини. Надзвичайно важливо, що Уряд розуміє потребу у змінах цього сектору освіти, адже на ІРЦ лягає велике навантаження, особливо за браком необхідної кількіості кваліфікованих кадрів», – зазначив під час наради директор департаменту освіти і науки Олег Паска.
У межах наради, головний спеціаліст департаменту освіти і науки ЛОДА Марія Васюник-Кулієва та заступник голови Львівської обласної організації профспілки працівників освіти і науки України Мар’ян Калин, розповіли директорам інклюзивно-ресурсних центрів про зміниу законодавстві України, а саме зміни, які внесено до постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами (постанова Кабінету Міністрів України від 21 липня 2021 р. № 765 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами», а також зміни у «Положення про інклюзивно-ресурсний центр», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545.
«У роботі ІРЦ відбулись дуже серйозні зміни. Ми мусимо спільно почати правильно їх втілювати, аби потім не корегувати. Зміни до постанов передбачають поліпшення умов праці, зміну посад, підвищення тарифних розрядів. Усунено також норми, які призводили до дублювання функцій з надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти. Це все серйозні зрушення, які відбуваються на наших очах, і на нашій відповідальності їх правильно імплементувати», – наголосила головний спеціаліст департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації Марія Васюник.
Відтак, директорів інклюзивно-ресурсних центрів ознайомили з веденням кадрової документації в установі, оформленням трудових відносин з працівниками та іншими нормативними документами, навчали будувати репутацію в різних інтернет-каналах, презентували досвід створення алгоритму дій та співробітництва з територіальними громадами у формі спільного фінансування (утримання) комунального закладу.
Учасники наради обговорили основні завдання та напрями діяльності інклюзивно-ресурсних центрів у 2021/2022 навчальному році, питання щодо створення безпечного інклюзивного середовища в закладах загальної середньої та дошкільної освіти, особливості інклюзивного навчання та забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами.
Довідково:
Інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ) – це установа, яка створена з метою реалізації права людей з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі, у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших навчальних закладах, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти.
Інклюзивно-ресурсні центри:
• проводять комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини;
• надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги;
• забезпечують системний та кваліфікований супровід дитини з особливими освітніми потребами
На Львівщині працює 31 інклюзивно-ресурсний центр. Інклюзивно-ресурсні центри є у всіх областях України, тож діти з особливими освітніми потребами та їхні батьки можуть отримати відповідні послуги за місцем проживання.