k2FtbBdWr1

Будівництво доріг в Україні може допомогти збільшити в 11 разів обсяг утилізації золошлакових матеріалів

Використання відходів промисловості у дорожньому будівництві – поширена європейська практика, котра є взаємовигідною для бізнесу та держави. В Україні цей напрям тільки розвивається, та має значні перспективи.

Так, замість утилізації лише 0,5 млн тонн золошлакових матеріалів щороку дорожнє будівництво може допомогти використати 5,4 млн тонн відходів. Про це йдеться у дослідженні Європейської Бізнес Асоціації https://eba.com.ua/…/White_Paper_Slag-_in_road…
Що це за матеріали?
Золошлакові матеріали – це відходи спалювання вугілля тепловими електростанціями (суха зола, золошлакова суміш, волога зола, вугільний шлак), утилізація яких є обов’язковим, однак коштовним та складним процесом.
Це значно дешевші за, наприклад, мінеральний порошок матеріали, зі співмірними характеристиками.
Перероблення відходів є екологічнішим рішенням, ніж захоронення чи складування. Промислові гіганти готові збувати ці відходи навіть на безоплатній основі. Основна стаття витрат – логістика.
Утилізація сьогодні
Вітчизняний рівень перероблення золошлакових матеріалів становить 8,3%, тоді як у країнах ЄС – в середньому близько 50%.
У дорожньому будівництві в Європі золошлакові продукти почали використовувати ще 60 років тому й продовжують донині. На потреби будівництва доріг споживається близько 17% відходів.
Основним напрямом використання золошлакових продуктів в Україні є виробництво цементу. Його частка в утилізації становить 86%. Як дослідила Європейська Бізнес Асоціація, вітчизняні виробники цементу використовують золошлакові продукти в максимально можливій пропорції. Збільшити обсяг утилізації ця сфера не може. Споживаючи 0,5 млн тонн золошлакових продуктів виробники цементу переробляють лише 8% обсягу утворення відходів.
У країнах ЄС в середньому на дорожнє будівництво припадає 17,2% загального обсягу утилізації золошлакових продуктів. Лідером за цим показником є Фінляндія, де у будівництві доріг використовується утворюваних 40% продуктів.
Однією з найстаріших країн у Європі, де використовувалися ця технологія, є магістраль А1, ділянка Аберфорд – Везербі (Велика Британія). Золу виносу використовували в будівництві дороги як заповнювач в нижніх шарах основи дорожнього одягу. Загалом використано 250 тис. т золи. Тести підтвердили відповідність щільності нормам. Період виконання робіт – 1963-1964 рр.
З останніх демонстративних випадків перероблення відходів:
Магістраль D1, ділянка Пршеров – Липник (Чехія). Золу виносу використовували як заповнювач шарів основи дорожнього одягу, а також для механічної стабілізації мулистих глин і обробки ґрунту. Обсяг використання – 120 тис. м3. Період виконання робіт – 2017-2019 роки.
Магістраль S17, ділянка Любель – Кольбель (Польща) Будівництво ділянки дороги в 24 км здійснювалося у 2020 році. Підрядником виступала компанія Strabag. Золошлакові продукти використовували в основі дорожньоі конструкції замість піщано-щебеневої суміші.
Державне агентство автомобільних доріг України продовжить практику використання в дорожньому будівництві промислових відходів.
Наприклад, торік у рамках Великого будівництва було використано близько 300 тис. куб. м металургійних шлаків, зокрема при будівництві траси Н-31 Дніпро – Решетилівка у якості заповнювачів цементобетонних сумішей при влаштуванні основи дорожнього одягу.
Пріоритетні регіони для використання технологій будівництва з використанням металургійних шлаків – Запорізька, Донецька, Луганська, Дніпропетровська та Харківська області.
Упродовж останніх років ДП «ДерждорНДІ» підготував необхідні нормативні документи, які дозволяють застосовувати металургійні шлаки та золошлакові матеріали. Внесено необхідні зміни та доповнення у державні стандарти та будівельні норми.
Металургійні шлаки можливо застосувати при спорудженні насипів, укріпленні узбіч та як замінник гранітного щебеню в шарах основи дорожнього одягу. Золошлаковими матеріалами можна замінити мінеральний порошок в асфальтобетоні, можливо застосувати їх при укріпленні ґрунтів та добавляти до щебенево-піщаних сумішей для влаштування нижнього шару дорожнього покриття.
У 2021 році Укравтодор планує активно застосовувати золошлакові матеріали під час ремонту ключового об’єкта Великого будівництва – траси М-30 Стрий – Ізварине.
Чому цей напрям утилізації розвивається повільно?
Головною перешкодою збільшення обсягів застосування промислових відходів в дорожньому будівництві є застаріле кошторисне ціноутворення.
Без лібералізації ціноутворення підрядник не зацікавлений впроваджувати нові більш екологічні та економні рішення – бо підрядник отримає кошти, виходячи з фактичної ціни придбання матеріалу.
Золошлакові матеріали або металургійні шлаки дають економію, яку підрядникам не цікаво показувати в кошторисі, бо вони менше отримають коштів.
Укравтодор розв’язує цю проблему в рамках реформи реформа системи ціноутворення, яка передбачає застосування принципів CESMM та перехід до твердої договірної ціни за укрупненими показниками вартості робіт.
З огляду на збереження статусу вугілля як важливого енергоресурсу в найближчі 15-20 років, накопичення золошлаків лише зросте. Якщо не підвищити рівень утилізації сьогодні, то обсяг відвалів до 2035 року зросте ще на 55 млн тонн або на 15%.
Без активізації використання золошлакових матеріалів у дорожньому будівництві досягти високого рівня їх утилізації в Україні буде неможливо.