13 листопада виповнилося 25 років від дня проведення першого засідання Центральної виборчої комісії. Саме ця дата і стала днем народження ЦВК, як постійно діючого незалежного колегіального державного органу. За час, що минув, Комісія пройшла шлях як власного розвитку, так і постійного вдосконалення адміністрування виборів.

Сьогодні ми завершуємо публікацію матеріалів, присвячених 25-річчю Центральної виборчої комісії.

З початком широкомасштабної збройної агресії рф проти України Центральна виборча комісія продовжила свою роботу в умовах воєнного стану. У перший день неоголошеної війни проти нашої держави Комісія провела термінове засідання та постановила припинити виборчі процеси всіх виборів та процеси  ініціювання всеукраїнського референдуму, які тривали на той час, бо під час воєнного стану проведення виборів та референдумів заборонено.

Адже на той момент тривали виборчі процеси проміжних виборів народного депутата України 27 березня 2022 року в ОВО № 206, позачергових, проміжних та повторних місцевих виборів. Окрім того, у повоєнному майбутньому Комісія має ухвалити рішення щодо призначення проміжних виборів народних депутатів України в ОВО № 57, 60 та 176.

Також на час дії воєнного стану ЦВК зупинила  функціонування АІКС  “Державний реєстр виборців” для захисту цілісності бази даних ДРВ, забезпечення захисту персональних даних, що зберігаються у цій базі, захисту Реєстру від несанкціонованого доступу, незаконного використання, копіювання, спотворення, знищення його даних та забезпечення кіберзахисту.

На цей період припиняється і ведення Реєстру органами ДРВ. Служба розпорядника організувала роботу щодо захисту цілісності бази даних Реєстру, його апаратного та програмного забезпечення.

У квітні 2022 року  Комісія отримувала численні звернення від територіальних виборчих комісій, які опинилися в окупації. ЦВК розглянула їх та ухвалила ще одне важливе рішення. На окремих територіях України, де перебувають збройні сили рф, Центральна виборча комісія зупинила виконання повноважень та діяльність ТВК і їх членів у зв’язку з наявністю загрози життю і здоров’ю членів таких виборчих комісій, громадській безпеці і порядку, а також загрози організації, підготовки та проведення російською федерацією незаконного референдуму чи виборів.

З початком інформаційних пропагандистських кампаній представників країни-агресора та колаборантів щодо організації псевдореферендумів на окупованих територіях Донецької, Луганської, Запорізької та Херсонської областей стосовно їх приєднання до рф Комісія дала чітку оцінку цьому дійству, яке не має нічого спільного з демократичними референдумами, є незаконним з позиції Конституції України та міжнародного права, а тому не має жодної юридичної сили. Результати цих псевдореферендумів – порожні та нікчемні. 

На підтвердження такої позиції ЦВК ухвалила три постанови. Зокрема, Комісія закликала світ не визнавати жодних результатів таких “народних волевиявлень”, а також застосувати персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) щодо громадян рф, причетних до організації підготовки та проведення псевдореферендумів.  ЦВК запропонувала посилити політико-дипломатичний тиск на рф та подати їй чіткі сигнали щодо невідворотних негативних наслідків для країни-агресора за чергову спробу протиправної зміни міжнародно визнаних кордонів України.

Після проведення на окупованих територіях незаконного “голосування” Центральна виборча комісія вчергове звернулася до іноземних держав та міжнародних організацій із закликом засудити дії рф та її окупаційних адміністрацій, не визнавати жодних результатів таких псевдореферендумів, а також сприяти якнайшвидшому припиненню росією окупації українських територій.

Водночас Комісія закликала органи адміністрування виборів демократичних держав, профільні міжнародні організації припинити будь-яку співпрацю з державою-агресором та її органами, припинити членство росії у міжнародних інституціях та не допускати участі громадян рф у спостереженні за виборами як міжнародних спостерігачів.

Окрім того, ЦВК з метою прогнозування можливих проблемних питань, що постануть під час проведення виборів після припинення чи скасування воєнного стану в Україні, перегляду в цьому контексті виборчого законодавства України та внесення до нього  системних змін протягом кількох місяців напрацьовувала відповідні законодавчі пропозиції. До цієї важливої роботи активно та продуктивно долучалися міжнародні партнери і представники громадянського суспільства, зокрема, Міжнародна фундація виборчих систем (IFES) та Громадянська мережа “ОПОРА”.

27 вересня 2022 року Комісія ухвалила пропозиції щодо проведення виборів після нашої перемоги. Їх надіслали Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування для розгляду та врахування під час підготовки відповідних законопроєктів.

“25-річчя Комісії випало на очевидно найважчий період за весь час існування ЦВК. Проте повномасштабне вторгнення не зупинило роботу державних інституцій, навпаки, це активізувало українців ще більше, ще наполегливіше, ще якісніше працювати на благо свого суспільства. Тому що після Перемоги на нас чекає багато викликів, що стосуються побудови нової України, яка ґрунтується на незмінних світових демократичних цінностях, опирається на них та твердо сповідує їх”, – переконаний Голова Комісії Олег Діденко.

За матеріалами ЦВК