У Львівському національному музеї ім. А. Шептицького презентували виставковий проєкт «Генрик Штренг/Марек Влодарський та львівський модернізм», який представлено Варшавським музеєм сучасного мистецтва, в межах святкування 100-річчя незалежності Республіки Польща. На виставці представлені роботи довоєнного періоду, які митець виконав у Парижі та Львові, а також живопис воєнного часу. Основною темою виставки є вибрані фрагменти творчості художника. Справжнє ім’я художника – Генрик Штерн, яке він у 1941 р. змінив на Марек Влодарський.
Експозиція не представляє собою типової монографічної виставки, а зосереджена передусім на двох історико-мистецьких проблемах у їх широкому значенні: незахідному модернізмі та складній культурній ідентичності й візуалізації досвіду Голокосту. До того ж виставка покликана підкреслити значущість творчості митця у воєнні роки і під час його перебування в концентраційному таборі, а також акцентувати далекосяжні наслідки геноциду та його вплив на мистецтво і процес становлення ідентичності.
«Марек Влодарський – один із провідних представників львівського авангарду міжвоєнного періоду. Це митець, біографія якого залишила глибокий слід у його творчості. Серед експонованих на виставці особливо вражають і захоплюють картини, написані в нелюдських умовах – у концтаборі Штуттгоф», – так охарактеризувала митця Барбара Кжеска, заступниця директора Інституту Адама Міцкевича.
Виставка триватиме до 29 серпня цього року. Вона представлена у Львові за підтримки Варшавського музею сучасного мистецтва
Довідково:
Генрик Штренг/Марек Влодарський (17.04.1898 м. Львів – 23.05.1960 м. Варшава) – художник, провідний представник авангарду Львова міжвоєнного періоду. Навчався у Львівській вільній академії мистецтв Я. Підгородецького (1919-1921), Державній промисловій школі у Львові та майстерні Фердинанда Леже в Парижі. В 1930-х роках товаришував із Бруно Шульцом і Деборою Фоґель.
Під час німецької окупації протягом двох років переховувався у квартирі польської художниці й активістки Яніни Брош, яка стала його дружиною, змінив ім’я і прізвище на Марек Влодарський та емігрував до Варшави. Там його заарештували і відправили до концтабору Штуттгоф неподалік Ґданська. Після війни повернувся до Варшави й оселився там. Творити не припиняв упродовж усіх тих років.
Незважаючи на те, що після війни Марек Влодарський був визнаним авторитетом у світі живопису, а про його творчість писали поважні критики та історики мистецтва, на жаль, він досі належить до кола маловідомих майстрів пензля. Отож, знадобилося понад пів століття, щоб люди уважніше придивилися до життєвого шляху митця та описали його складну творчість. 2019 року з’явилася книга Пйотра Слодковського «Єврейсько-польський модернізм. Генрик Штренґ/Марек Влодарський та історія мистецтва», яка кардинально змінила сприйняття Штренґа як провідного представника авангарду і долучила доробок художника до головної течії досліджень і академічних полемік. У 2021 році Варшавський музей сучасного мистецтва організував виставку, підготовану на основі саме цих досліджень, куратором якої став ніхто інший, як Пйотр Слодковський. Цей виставковий проєкт тепер мають нагоду побачити і львів’яни.