У департаменті освіти та науки Львівської ОДА напрацюють узагальнені пропозиції щодо внесення змін в умови вступу творчих та обдарованих дітей.
Днями це питання обговорили під час зустрічі із представниками закладів вищої освіти напрямів підготовки «Культури і мистецтва» та «Фізичної культури і спорту».
Зміни до умов вступу та правил прийому на 2022 рік ініціювали представники Львівського державного університету фізичної культури імені Івана Боберського, Львівської національної музичної академії ім. Миколи Лисенка та Львівської національної академії мистецтв.
«Зазвичай трапляється, що діти, які є обдарованими в певній вузькій галузі, не можуть вступити до вищого навчального закладу, через низький бал ЗНО. Прикро визнавати, але ми втрачаємо дуже багато талановитих спортсменів, музикантів та митців. Скажімо, для професійного спортсмена, який бачить свою реалізацію у великому спорті, математика чи фізика не так важливі, як його таланти, які перш за все треба брати до уваги. Тому ми попрацюємо над узагальненими пропозиціями, які надішлемо у Міністерство освіти і науки на розгляд», – наголосив під час наради директор департаменту освіти і науки Львівської ОДА Олег Паска.
У таких навчальних закладах як Академія мистецтв чи Музична академія творчі конкурси – важлива складова навчання. Однак, набравши максимум балів на творчому конкурсі, що оцінює талант та мислення вступника, дитина може не пройти за результатами ЗНО.
«У нас є багато випадків, коли діти, які добре грають на музичних інструментах, мають гірші показники із ЗНО і поступаються тим, які краще склали тестування, але поганенько грають. З часом виникає питання з ким їздити на конкурси чи змагання, де рівень ЗНО не допоможе. На нашу думку, ці недосконалості треба змінити. Для творчих спеціальностей творчий конкурс важливіший за показники зовнішнього незалежного оцінювання», – акцентував відповідальний секретар приймальної комісії Музичної академії Ярослав Олексів.
У мистецьких вузах цьогоріч виник клопіт із обов’язковим іспитом із математики, що теж позначилось на кількості зарахованих до навчання студентів.
«Із практики бачимо, що виникла проблема із математикою у наших вступників. На момент реєстрації на творчий конкурс, ми ще не мали даних про ЗНО, а от зараз, коли вже є результати незалежного оцінювання, виявилось, що 15 осіб із тих, хто з успіхом склав творчий конкурс, не добрали необхідних балів на ЗНО з математики. Окрім того, є також проблема зі вступом на магістратуру. Єдиний вступний іспит, що передбачає знання іноземних мов, цьогоріч «провалили» 38 осіб із 133 зареєстрованих. Відтак, у нас є вільні бюджетні місця, і ми не маємо ким їх заповнити, хоча обдаровані студенти, безперечно, є», – розповіла відповідальний секретар приймальної комісії Академії мистецтв Марія Глушко.
Аналогічна ситуація зі вступом в магістратуру склалась в інституті фізкультури.
«У нас, в залежності від спеціальностей, не здали іноземної мови на магістратуру від 30 до 70% вступників. Зараз вже з першого курсу вчать англійську, готуючись до можливого вступу в магістратуру, за кілька років ця ситуація вирівняється. Але останніми роками ми втратили понад 50% державного фінансування магістерських місць», – повідомив ректор інститут фізкультури Євген Приступа.
Показник проваленого ЄВІ у магістратуру пояснюється тим, що на старших курсах іноземна мова вивчається в межах варіативної складової навчального плану.
«Недобір студентів на магістерські програми є характерним для більшості закладів освіти. Річ у тім, що іноземні мови вивчають за навчальним планом лише на першому та другому курсах, а два останніх курси іноземна мова є вибірковою складовою. Тому, коли випускники бакалаврату беруться складати єдиний вступний іспит, вони уже мало що пам’ятають. Таким чином іноземна мова повинна бути нормативною дисципліною і вивчатися протягом чотирьох років, або треба суттєво збільшувати години на її вивчення у варіативній частині», – пояснила головний спеціаліст департаменту освіти і науки Львівської ОДА Леся Томаневич.
Відтак, департамент має намір скерувати у Міністерство освіти і науки України пропозиції щодо внесення змін до умов вступу абітурієнтів на творчі та спортивні спеціальності.
Окрім того, Львівщина подасть на розгляд Міністерства пропозиції щодо вступу абітурієнтів за квотою-2 та квотою-3, яка визначає частину загального обсягу державного або регіонального замовлення в уповноважених закладах освіти, та для прийому за держзамовленням окремих категорій вступників відповідно до законодавства.
Йдеться про те, аби діти із пільгових категорій не впливали на загальний рейтинг державного замовлення для тих вступників, які мають високі показники успішності.